איך לבנות סביבת עבודה טובה יותר?

מקום העבודה בימינו עוסק בעיקר במדידת הצלחה אישית. אדם נמדד בכמה הוא תורם להצלחת החברה, אם זה בהבאת רעיונות, לקוחות, ממון, או במוסר עבודתו, הספקיו, חריצותו, או שעות עבודה ממושכות. כתוצאה מהמדדים הללו נוצר במקומות העבודה לחץ סמוי או גלוי המוביל ליחסי עבודה עכורים או לחשש תמידי של העובד. אדם שאינו תורם להישגים או להצלחת החברה נמצא בסכנת פיטורים, ישנה פחות נאמנות במקומות העבודה הן כלפי המעסיק והן כלפי הקולגות, הרגשה של חוסר ביטחון, חוסר יציבות ועוד, במאמר קצר זה ננסה לדון על בניית סביבת עבודה טובה והתועלות מכך. בדקתי לפני כן את הנושא באתר https://aspbasilicata.net/ עם המומחים באמת.

"אי אפשר להגביה את עצמו ממעל להעיגול שלו. לכן האדם מוכרח לינוק מתוך הסביבה שלו." (בעל הסולם, להגביה את עצמו). אנחנו נולדים עם תכונות מסוימות, חלקן טובות יותר וחלקן פחות, מה שמפתח אותנו הן הסביבות בהן אנחנו נמצאים, שם אנחנו יכולים לרכוש תכונות שאין בנו. אנחנו צריכים לפתח סביבות עבודה כאלה שהרווח שלהן הוא לא רק רווח כספי אלא רווח גבוה יותר. כל אדם רוצה להיות מוערך על ידי החברה שבה הוא חי, להרגיש בטחון, שמחה ויכולת להתפתח. אנחנו צריכים לאפשר לכל אדם שנכנס לחברה האפשרות להתפתח, שכל אדם, גם אם הוא בתפקיד הזוטר ביותר תהיה לו האפשרות לגדול, לגדול בלימודים, לגדול בתפקידים, לגדול בהכנסה. כל עובד צריך להרגיש מוערך על ידי החברה, להרגיש שרואים אותו, שהוא לא שקוף. צריך ליזום פרסום של עובדים ותרומתם לחברה, מהקטן ועד לגדול, בצורה כזו מעודדים את העובדים בצורה חיובית. ניתן גם לעודד לתחרות חיובית, בין מחלקות, בין עובדים, אבל התחרות היא רק כדי לעודד ולא שאחד ירמוס את השני בשביל הצלחה.

אני זוכר שכשהייתי סטודנט יצרנו קבוצת לימוד כמה סטודנטים ביחד. למדנו אך ורק ביחד למבחנים. בהתחלה היה לי קשה להסתגל לזה אך עם הזמן ממש התמכרתי לעניין. היתה הרגשה של ערבות הדדית כשלמדנו ביחד, איש לא התקדם בחומר הנלמד עד שכולם הבינו הכל לחלוטין. בסופו של דבר זה השתלם לכולנו כשהוצאנו ציונים גבוהים במבחנים. הדבר נחרט היטב בראשי, תחושת הערבות כקבוצה, השגנו מה שהיינו צריכים ברמה הלימודית אך מעבר לכך, השגנו קשר ביננו והוא זה שלמעשה קידם אותנו בכל הרבדים. הבנו שהצלחה או כישלון זה לא אישי אלא קבוצתי ואם נכשלנו במשהו אז אנחנו נכשלנו כולנו לא רק אחד נכשל. גם במקומות העבודה המחשבה צריכה להיות קבוצתית, כיצד אנו יכולים למנוע כישלון ביחד ולקדם הצלחה משותפת שתיתן לנו פידבק חיובי שאנחנו בדרך הנכונה.

לסיכום, אנחנו צריכים לבנות סביבות עבודה שם נרגיש רווח ולאו דווקא רווח כספי אלא רווח גבוה יותר, רווח חברתי, רווח רגשי, רווח נפשי. הכרת תודה מהחברה, התפתחות, עבודה משותפת, שמחה, הצלחה עבור משהו משותף לכולנו.