שלושת הדרכים של מחפשי משמעות החיים

שתי מטבעות נוספות עבור 2 השאלות

באחד מסיפורי החסידים ששמעתי לפני מספר שנים מסופר על יהודי בעיירה באירופה שהיה יורד כל ערב לרחוץ בנחל שזרם ליד העיירה. ערב אחד בדרכו לנחל נתקל היהודי בגוי מקומי. 'מי אתה ולאן אתה הולך?' שאל אותו הגוי, היהודי ענה שהוא מתגורר בעיירה הסמוכה והוא בדרכו לטבול בנחל כפי שהוא עושה מידי יום. הגוי הודיע ליהודי שמהיום הדרך לנחל היא רכושו ובמידה והוא מעוניין להמשיך בדרכו עליו לשלם לו שתי מטבעות כסף. היהודי הכניס יד לכיסו והוציא ארבע מטבעות כסף נתן אותן לגוי ואמר, שתי מטבעות הן עבור הדרך ושתי המטבעות הנוספות הן כדי שתשאל אותי מדי יום מי אני ולאן אני הולך.

רוב רובם של האנשים לא עוצרים ובודקים במהלך החיים את משמעות החיים לגביהם ומה המטרה שהם מעמידים עבורם. בדרך כלל אדם בתהליך הפיכתו מנער לבוגר קובע לעצמו מה הוא רוצה לעשות בחייו .איזה מקצוע ללמוד, אולי מתכנן איזו משפחה תהיה לו, מי תהיה בן או בת הזוג שלו או אולי יעדיף להישאר לבד ואפילו כמה ילדים הוא היה רוצה שיהיו לו, אבל האדם לא ממש עוצר לחשוב למה הוא רוצה את כל הדברים האלו ואיזו משמעות תהיה לו בחייו מלבד המשמעות להיות מאושר.

הסביבה שבה אנו חיים מכתיבה לנו בעצם את תמונת המציאות שאנו חושבים שהיא זאת שתגרום לנו להיות מאושרים שאם נשאל את רוב האנשים מה הם רוצים כמטרת החיים יגידו, שכל מה שהם עושים ומנסים להשיג את בסופו של דבר המטרה הסופית היא להיות מאושרים ולחיות טוב ובריא.

אלה שכן מוצאים את עצמם שואלים בזמן כזה או אחר מהי משמעות חייהם נחלקים לשלוש קטגוריות עיקריות: האחת, הם לא מצליחים למצוא תשובה או שהתשובה לא מתאימה להם ומתעלמים מהשאלה וממשיכים בזרם החיים. השנייה, המתקיימת בעיקר במדינות מפותחות, אנשים לא מוצאים תשובה מספקת ופונים לסמים, אלכוהול, או נכנסים לדיכאון (שהיא היום אחת המחלות הנפוצות בעולם המערבי). הקטגוריה השלישית היא אנשים המבינים שמשמעות החיים הינה גבוהה יותר מהקיום היום יומי בעולם הזה ומחפשים ומוצאים את התשובות במישור הרוחני .כאשר כל אחד מוצא את הזרם שמתאים לו: דת, מסעות רוחניים במזרח, לימוד חכמת הקבלה ועוד…